Menu

Vyhledávání

MPP Posilování psychické odolnosti žáků

Zaměření Minimálního sociálně preventivního programu (MSPP)

Posilování psychické odolnosti žáků – pro 3. r.

1. Název techniky ( hry ) :   „ Silný závěr „

2. Cíl techniky : Objevení a uvědomění si „silných“ stránek (vlastnosti, schopnosti) osobnosti.

3. Způsob vedení techniky.

Skupinu si rozdělíme na menší , podle počtu příběhů. Vychovatel začne vyprávět  nebo předčítat začátek příběhu. Ostatní k tomu mají vytvořit „silný“ závěr. Mohou to být začátky  tzv. příběhů s dilematem, v nichž se dostávají do rozporu dva cíle. Například:

  • Chlapec  se vypravuje na dlouho předem domluvenou narozeninovou slavnost u nejlepšího přítele . Tu ho matka požádá, aby pohlídal malého sourozence, protože  se na poslední chvíli dozvěděla, že musí do práce.
  • Chlapec je zamilován do dívky. Pozval ji na sobotu večer na diskotéku a chce tam jít společně se svou partou. Tu ale slyší, jak se „nejsilnější „ kluk v partě vyjadřuje o dívce velmi pohrdavě …
  • Mladý člověk šetřil na své první auto. Konečně se dočkal toho, že si může koupit ojetý vůz. Tu se dozví, že jeho přítelkyně vážně onemocněla a potřebuje léky, které pojišťovna nehradí …..

Hotové příběhy se přečtou v celé skupině.V debatě se rozeberou jednotlivé „konce „příběhů a každá skupina má možnost obhajovat svůj názor, pokud se u ostatních objeví jiný. Padají otázky : jak bylo těžké rozhodnout se pro jeden určitý závěr, proč se rozhodli pro ten –který závěr,jaká východiska by se ještě mohla najít, jak těžce – lehce se jim o některých koncích rozhodovalo a proč

4. Reakce žáků, podněty, připomínky

- hra se líbí, je potřeba přizpůsobit obsah příběhů současné realitě. U některých dětí se ukážou i skryté rodinné vztahy při vysvětlování závěrů.

5. Literatura , odkud čerpáno : Z přednášek P. Vacka

 

1.  Název techniky ( hry ) : Moje silné a slabé stránky

2.  Cíl techniky : posilování zdravého sebehodnocení a sebekritiky

3. způsob vedení techniky:

rozdáme list s obrysem těla a podněty k reflexi individuálních silných a slabých stránek. U obrysů je napsáno :

  • co se mi  honí hlavou
    • co mnou pohne
    • pro co se mi nedostává slov
    • co mi zvoní v uších co mi rozbuší srdce
    • co mi leží v žaludku
    • z čeho se mi podlamují kolena
    • na čem stojím

Když všichni napíší své silné a slabé stránky, představí své obrysy těla celé skupině. Nejprve může skupina hádat, které tělo patří ke které osobě. Potom je příležitost k rozhovoru o silných a slabých stránkách. Jak jednotliví členové skupiny vidí sebe sama , jak je vidí skupina a proč

4. pomůcky : papír, tužka

5. reakce, podněty, připomínky

ze začátku hodně dětí rozmýšlí, co o sobě napsat, aby to nevypadalo jako vytahování. Tato hra ukazuje na sílu sebevědomí jednotlivců. Někteří s tím mají problém, ale při debatě se uvolní a třeba i něco dodají k osobě dodatečně.

6. literatura :

Portmannová Rosemarie : Hry na posílení psychické odolnosti. Praha, Portál 1999

 

1. Název techniky ( hry ) : Kdo je vám nejbližší

2. cíl techniky:  Jaké máme vztahy k lidem. To ,jaký máme s někým vztah, ještě neříká nic o tom, jak nám je ten člověk blízký. Těsnost takového vztahu záleží na mnoha věcech , např.: na společných zájmech,  na společných zážitcích,  i na tom, jak dobře se známe. Čas, vzdálenost i četnost setkání nehraje vždy tu hlavní roli. Důležitou roli zde hraje upřímnost.

3. způsob techniky:

Zkusíme si namalovat diagram vztahů, pomocí kterého uvidíme, kdo je nám v životě nejbližší a které vztahy chceme rozvíjet, ukončit nebo napravit.

Klíč pro diagram vztahů :

- rodinné vztahy (pokrevní, manželské nebo na základě dohody)
-   jiné vztahy
-  rád bych  se tomuto člověku přiblížil
-  tento vztah bych rád ukončil 
- máme nějaké problémy, které se musí vyřešit
- tyto vztahy spolu souvisejí

4. pomůcky: tužka , papír

5. reakce, připomínky: vcelku je hra přijímána dobře, někdy trochu tápou, kam jednotlivé osoby zařadit.

6. literatura : Výcvikový seminář na UHK v HK